fredag 18 maj 2018

Oj vilken majvärme

5 maj på lördagen kom vårvärmen och solen till Stockholm och har hållit i sig sedan dess med riktig sommarvärme mesta tiden. Den helgen exploderade björkpollen och snuvan satte in, men jag hade ju fått riktig kortisonnässpray utskrivet så det gjorde susen. Plus all övrig astmamedicinering. 

Kort vecka och Kristihimmelfärdstorsdag och sedan klämdag och 4 dagar ledigt med 25 grader varmt. På torsdagen seglade vi hem båten tillsammans med svärmor, svägerska, svåger och barnen.
Resten av långhelgen tillbringades hemma i 26 gradig värme. Det går fort i rabatterna och buskarna nu. Häggen blommade så fint i veckan och jag tänkte plocka in några kvistar men hoppsan de var visst överblommade när jag väl kom till skott. Nu är det syrenkvistar som gäller inomhus i vasen. Imorse firade vi L´s födelsedag och jag tror nog aldrig att syrenen har blommat till hans födelsedag. 



För bara en månad sedan skrev jag att stegen gick att fälla ner för isen hade släppt. I onsdagskväll badade Lukas och det var 20 grader i vattnet. I torsdags vände visserligen högsommarvärmen och det blev nordliga vindar och mer normal majtemperatur på 17 grader och då gick vattentempen raskt ner till 14. Men ändå, har nog aldrig varit med om så långt och mäktigt högtryck som varit de senaste 2 veckorna i maj förrut. Solen ska fortsätta skina och på söndag väntas 26 grader igen, inget regn i sikte så vattenspridaren går för fullt i trädgården. Tur att vi kan vattna med Mälarvatten.
 

1 kommentar:

  1. Kul att du skrev hur varmt det var i Mälarens vatten.Sonen har sommarhus vid Mälaren så då tror jag det har badats där med.Bra med en stor sjö att ta vatten från.Trevlig helg.

    SvaraRadera